Dumping....

Hej!
 
Idag har jag för första gången upplevt en dumping. Det var verkligen hemskt, jag blev helt plötsligt illamående och kallsvettig. Jag var helt enkelt tvungen att lägga mig ner och vila, som tur var försvann de ganska snabbt. Jag hade antagligen ätit lite för fort och inte tuggat ordentligt.
 
GASTRIC BYPASS OP
 
När man gör en gastric bypass operation kopplar man bort en större del av magsäcken, samtidigt kopplas en liten del av den övre magsäcken direkt till tunntarmen. Man kopplar också bort en del av mag-tarmkanalen som tar upp näringen. vilket bidrar till att man går ner ytterligare i vikt.
 
För det mesta gör man denna operation med titthållskirurgi. Kirurgen opererar då med hjälp av att de förs in ett smalt instrument genom små hål i bukväggen. Kirurgen ser hela ingreppet på en bildskärm. ibland kan man inte utföra denna operation med titthål, då får man istället använda sig av öppen kirurgi.
 
Dumping
 
När man får dumping har man överbelastat tarmen med glukos (socker). Om man tuggar maten väl och äter sakta minskar risken att få dumping. När man gjort en GBP så kommer maten omedelbart in i tunntarmen, detta innebär att man får en hög lokal glykoskoncentration och då uppstår dumping.
 
Dumping kan ge en känsla av matthet, hjärtklappning och kallsvettning.  Det man då kan göra är att lägga sig ner och vila en stund. symtomen försvinner normalt inom 10-15 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0